onsdag 29 november 2017

En jul som håller måttet



Man läser en del om julstress så här års. Det är så mycket som ska hinnas med på bara några veckor. För mig funkar det precis tvärtom. Ju mer pepparkakor jag knaprar i mig och ju fler jultomtar jag rafsar fram, desto lugnare blir jag.

À propos jultomtar, i årets sista nummer av Kloka Hem tipsar vi om hållbara juldekorationer. Det finns så mycket fint att välja mellan. Julgranarna i björkplywood från Lovi är helt klart en favorit och ett extra plus är att de håller år efter år. Dekorera den med vackra julgranskulor i klarglas eller låt den vara precis som den är.

Du som är less på traditionella adventsstjärnor och ljusstakar kan istället satsa på att hänga grankvistar i fönstren. Det både doftar gott och ser ljuvligt ut. I köket brukar jag även satsa på hängande pepparkakshjärtan och apelsiner med nejlikor i. Klassiskt, väldoftande och så himla mysigt.

Från vänster: inspirationsbild från pinterest.se, sängkläder "Animeaux Pine" 2195 kr från Dirty Linen

Att dölja julgransfoten i en härlig korg tycks vara en av årets största jultrender. Korgarna nedan kommer från Granit tillsammans med den superfina rottingfåtöljen. Där hittar du flera varianter, även i andra material såsom filt. Julgranen i järn kommer från danska ekoföretaget Muubs. Muubs har även julgransprydnader i återvunnet teak m.m.

Från vänster: Pressbild från Granit, julgran i järn cirka 2900 kr från Muubsk


Årets utmaning blir att få till kransar av granris likt de som fantastiska bloggaren Josefin Netz lyckats med nedan. Otroligt fint över julbordet. Jag är totalt opysslig så det blir verkligen något att sätta tänderna i. Girlanger i papper är ett måste till jul. Ju fler desto bättre. De passar lika bra i fönstret som på julbordet. Älskar't. Ett annat måste till jul är de härliga bivaxljusen från vår granne här i Hökarängen, by Bestis. De brinner superlänge med fin och klar låga. 

Bild från vänster: Pappersgirlang "Tomterad ringdans" 45 kr Broarne, DIY krans av granris bild lånad av Josefin Netz.
 

 






Bild: Kronljus av 100 % bivax. fr 85 kr/st från by Bestis

Glad första advent! 

Milla


1 kommentar: