lördag 29 augusti 2020

Lite gammal skåpmat och lite "nytt"

Jag och min familj huserar i ett 60-talshus med alldeles för stora ytor. Det finns nackdelar (för lätt för barnen att gömma sig när det drar ihop sig) men också fördelar. Det dyker exempelvis alltid upp saker som en helt hade glömt bort. Dessa bortglömda saker hoppas jag nu ska få ett nytt hem i radhuset norröver. Jag har lite svårt att skilja mig från gamla favoriter men med tanke på att det är nära familj som flyttar in så tänker jag att det blir lättare... Det här har vi:

Ett enkelt hyllblad i ek. Hyllan behöver sandpappras och oljas. Jag tänker att den kan användas över skrivbordet i något av barnens rum till förvaring av pennor, målarböcker och dylikt. Det här är en familj nästan helt utan prydnadssaker så vi behöver inte en massa småförvaring i övriga rum. Jag köpte fyra hyllor på Blocket för flera år sedan och har lyckats placera ut de övriga tre i vårt hus, men den fjärde bara står. 

Två fina blomkrukor. Krukorna ska planteras med luftrenande växter. De har fin patina och en spräcklig glasyr i typ färgen mauve. Tänker att de passar perfekt i färgskalan. 

                            Jag tycks bara kunna ta sneda bilder idag, men så blir det tydligen ibland. 

En chunky pläd. En tjock varmorange handstickad ullpläd som jag fick vid ett samarbete med underbara "Hemma hos Reda" som tyvärr har lagt ned sin verksamhet.


En gammal korg signerad IKEA och tre originalposters från -67 med "The Supremes". Tavlorna köpte min pappa på en konsert 1967 och sedan några år tillbaka finns de hos mig. Tavlorna behöver ny ram efter drygt 50 år men det ska vi nog kunna lösa. 

"Nya" grejer på väg in från diverse återbrukssajter. 

70-tals plafond i lackad furu. Ni som någonsin varit på fjällsemester vet vad jag pratar om. Lacken ska slipas ned så att lampan får ett modernare uttryck och passar till den matta panelen i huset. Kan bli snyggt, kan bli bedrövligt. Vi får testa helt enkelt. 

Stor kökslampa i ekfanér från danska Hay. Ett varmt inslag i köket som förhoppningsvis ger precis det där mysiga, varma ljuset som en vill ha över köksbordet. 

Brickbord från HM Home. Bordet är nyinköpt men såldes vidare på andrahandsmarknaden på grund av felköp. Ibland har en tur. Underredet är i FSC-märkt merantiträ, tropiskt träslag tyvärr som så mycket andra möbler hos HM. Brickan är i flätad rotting. Familjen har kommit över två ljusa soffor från en kompis som ska flytta. Tanken är att brickbordet blir ett sidobord till en av sofforna. Perfekt att samla tekopparna på och bära ut i köket. 


                                   Bild: Miljöbild lånad från H&M Home

Sliten, orientalisk matta och en lampskärm av hellinne från Himla. Jag skulle behöva faktagranska denna story med svärmor men jag vill minnas att min man bytte till sig mattan under en semesterresa i Turkiet i början av 90-talet. Han var i tioårsåldern och hade en Kawasaki-keps som en bybo blev så oerhört förtjust i. En får hoppas att kepsen har åldrats med samma värdighet som mattan. 😉 

       Ytterligare en sned rackare. 


Resan fortsätter, hoppas ni hänger med!  

Milla 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar